گرداب فتنه
مفهوم فتنه
ویژگی های فتنه از دیدگاه امام علی (ع) (4)
1. آراستگی با حق
2. آشكار شدن ماهیتش بعد از تمام شدنش
3. كور كننده و تاریك گرا
4. فراگیر است
پی نوشت ها :
1. علی آقاجانی قناد،گرداب هلاكت (فتنه از دیدگاه امام علی (علیه السلام)، صص 1-7 و 22-20.
2. احمد سیاح، فرهنگ بزرگ جامع نوین، ج2، ص1196.
3. آل عمران :7 ؛ اسراء :73؛ حدید :14
4. گرداب هلاكت (فته از دیدگاه امام علی علیه السلام)، صص 19-22
5. نهج البلاغه، ترجمه : محمد دشتی، خطبه 93، ص174
نظرات ()
![]() |
فراماسونری، كابالا، اومانیسم و جریان روشنگری
بسم الله الرحمن الرحیم
بی شک باید سمبولیسم و نماد گرایی را جز لاینفک جریان فراماسونری دانست جریانی که موجودیت آن بیش از هر تمدن دیگری با پاگانیسم مصر باستان گره خورده است . که قبلا در مقاله ای دیگر با عنوان "نماد های ماسونی مصر باستان" مفصل به آن پرداختم .
اصولا صحبت از نماد گرایی ماسونی نه در این مجال بلکه خود فرصتی مفصل می طلبد اما آنچه قصد دارم در این جستار به آن بپردازم صرفا نماد گرایی این جریان در دلار آمریکاست که به طرز شگفت انگیزی گویا مرامنامه و مانیفست یهودی– فراماسونری آنهاست تا وسیله ای برای داد و ستد.
ششم ژوئیه سال 1785كنگره آمریكا ( که در آن زمان، تنها یك مجلس بود) به اتفاق آراء دلار«« Dollar را واحد پول آن كشور قرار داد.
پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در 4 ژوئیه 1776 ، پول انگلستان (لیره) در 13 مهاجر نشین انگلیسی آمریكای شمالی رایج بود.
در جریان انقلاب، آمریكائیان سكه نقره ای اسپانیا به نام «دلار» را كه در مكزیك رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.
سكه دلار نقره ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود كه اسپانیایی ها آن را حفظ كردند و به مستعمرات خود در قاره آمریكا منتقل ساختند.
اس با خط عمودی« $» كه علامت بین المللی دلار است نیز از اسپانیایی ها اقتباس شده كه پول خود را با علامت P (پی) مشخص می كردند و این «P» در آمریكای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شكل «$» درآمد.(1)
روند گنجاندن نمادهای یهودی – ماسونی در اسکناس 1 دلاری ختم نگشت و تمامی اسکناسهای بعد از آن نیز از این امر مستثنا نبودند.
اما اسکناس 1 دلاری به عنوان نخستین اسکناس و از طرفی دیگر به لحاظ تعدد نشانه های ماسونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کشف رمز از آن نیات پشت پرده و مخوف طراحان نظم نوین جهانی را آشکار می سازد.
پیش از پرداختن به این مسئله توضیحی اجمالی راجع به برخی اعداد مقدس ماسونها را لازم می دانم .
نخستین عدد 9 است که به حلقه 9 نفره زنجیره ماسونها ، تعداد استادانی که در جستجوی حیرام رفتند تعداد ضربه های درجه استادی و...(3) اشاره دارد.
دومین عدد 11 است که آن نیز به دوستون بواز و جاکین که بنا بر اعتقاد ماسونها در ابتدای معبد سلیمان قرار داشتند، عرض حمایل استاد به سانتی متر (مجموع ستارگان 5 و 6 پر)، تنها عدد دورقمی که اکر برعکس شود تغییر نمی کند و ...(4) اشاره دارد.
سومین عدد 13 است که بی شک از مهمترین نشانه های تعلق فراماسونری به یهودیان و مصر باستان است که دلایلی از قبیل اتفاق موسوم به پوریم در 13 فروردین در عهد خشایار شاه ، 13 تکه از بدن اوزیریس که توسط ایسیس(خدایان مصر باستان) پیدا شد ، خیانت سیزدهمین نفر(یهودا اسکاریوتی) به حضرت مسیح (ع) و ... مد نظر است.
چهارمین عدد 33 است که اشاره دارد به 33 رتبه و درجه فراماسونری ، حاصل ضرب عدد مقدس ماسونها یعنی یازده در سه مرتبه شاگردی- ابزار یاری و استادی (11* 3=33) ، سن حضرت مسیح هنگام کشته شدن(البته به نشان تمسخر مسیح توسط یهودیان) و...
پس از این مقدمه نسبتا طولانی در ذیل به ترتیب به برخی از نشانه ها ی یهودی- ماسونی موجود در یک دلاری اشاره می گردد:
ادامه مقاله در ادامه مطلب
دانلود رایگان نهج البلاغه برای موبایل و کامپیوتر (دانلود نرم افزار اسلامی نهج البلاغه برای موبایل و رایانه) : وبگاه دژبان نرم افزار مذهبی موبایل و کامپیوتر نهج البلاغه را با فرمت جاوا برای موبایل و با فرمت exe برای کامپیوتر آماده کرده تا در اختیار کاربران محترم قرار دهد . یکی از فعالیتها برای تحقق نرم افزار رایانه ای نهج البلاغه ارائه نرم افزار المبین است که در سایت المبین به صورت رایگان برای عموم قرار داده شده است.
از ویژگی های نرم افزار نهج البلاغه موبایل میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
دانلود نرم افزار نهج البلاغه برای موبایل
دانلود نرم افزار نهج البلاغه برای کامپیوتر
دانلود صوتی کل قرآن بصورت mp3 (ترتیل کل قرآن به تفکیک سوره ها) : اینبار ترتیل کامل قرآن از استاد محمد صدیق منشاوی را بصورت صوتی و mp3 برای کاربران و قرآن دوستان آماده نموده ایم . . لازم به ذکر است همین طور که مشاهده میفرمایید این سری ترتیل کل قرآن به تفکیک سوره ها میباشد . حال برای دانلود فایل صوتی هر سوره کلیک کرده و آن را دانلود نمایید نمایید .
برای دانلود روی سوره دلخواه کلیک کنید
یکی دیگر از مهمترین نکات صهیونیستی این بازی، جریان نقشه بازی است که اولین هدف بازی “Memphis” واقع در کشور مصر می باشد و در پی آن تسلط بر مرکز “Tyre” که واقع در فلسطین و لبنان فعلی است که اگر بخواهیم هدف بازی یعنی جریان یهودی سازی بازی را در نظر داشته باشیم، می بینیم دقیقا...
بازی لاکسر به چه فرا میخواند؟!
شناخت اندکی که نسبت به صنعت بازی در کشور ما وجود دارد، باعث شده است تا بیشتر افراد، بازی های کامپیوتری را ویژه کودکان بدانند و آن را نوعی تفریح جهت اوقات فراغت بپندارند. حال آنکه در اکثر کشورهای جهان، این بخش از علوم ICT جزو تخصص های مهم به شمار می رود و اهمیت بسزایی دارد. هم اکنون رشته معماری و طراحی بازی های کامپیوتری در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود و فارغ التحصیلان این رشته ها مانند میلیون ها نفر دیگر در این صنعت نوین، مشغول به کار می شوند.(۱)
رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ویژگیهای خاص خود به جرات می توان گفت که ضریب تاثیر گذاری و نفوذ خود را حتی از رسانه هایی چون سینما و تلویزیون نیز افزایش داده اند از مهمترین این ویژگیها ماهیت تعاملی بودن بازی های رایانه ای است.
به دلیل همین ویژگی است که قرار گرفتن افراد(معولا کودکان و نوجوانان ) در معرض بازی های کامپیوتری نگران کننده تر از قرار گرفتن آنها در معرض برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی است.
زیرا این بازی ها بسیاری از اصول یادگیری مانند هم ذات پنداری (الگو سازی )،تمرین ،تکرار و پاداش و تقویت را به کار می گیرند.(۲)
در بازی رایانه ای گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی وتخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که بازیگران را جذب این بازی ها می کند.کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکاری گروهی و فرصت های برابر در بازی ازجمله عواملی است که در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می کند.
و دقیقا به دلیل همین خصوصیات است که به یکی ابزار تاثیر گذار غرب در راستای ناتوی فرهنگی علیه دنیای اسلام و خصوصا انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است.
مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بینالمللی قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین در ساختمان اجلاس سران در تهران برگزار شد با اشاره به این موضوع فرمودند:
((امروز استکبار جهانی که رئیس جمهور کنونی آمریکا سخنگوی آن است دنیای اسلام را صریحا تهدید میکند و سخن از جنگ صلیبی میگوید، شبکه استکباری صهیونیزم و سازمانهای جاسوسی آمریکا و انگلیس در همه دنیای اسلام سرگرم فتنه انگیزی اند،… هزارها فیلم سینمایی و بازی رایانهای و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهره اسلام و مسلمین، تولید و روانه بازارها میشود.))
کارکردهای فرهنگی بازی رایانه ای
با توجه به آنچه که ذکر شد بازی های رایانه ای به شوالیه های مجازی
،قدرتمند و جذاب ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب تبدیل شد ه اند که در حال
تخریب و تغییر تدریجی ارزشها و هنجار های انقلاب اسلامی و جهان اسلام
هستند که در این میان میتوان بازی هایی همچون (call of duty) (assassin
creed)و یا بازی های مانند سیمز(sims) که از طرفدارانی بی شماری در
کشورمان داراست که به نوبه خود میتوان معثرترین بازیهایی نام برد که زندگی
مدل امریکایی را برای مخاطب تبلیغ میکند! البته بازی های بیشماری را
میتوان نام برد که از مضامین ضد دینی و ترویج خشونت و مسائل خیر اخلاقی را
در خود جای داده است اما ما در این مجال اندک به یکی از بازیهایی اشاره
میکنیم که طرفداران زیادی دارد و به جرات میتوان گفت که بیشترین کاربران
خانگی با ان آشنایی دارند و همچنین به خاطر جذابیت و سادگی بازی و عدم
خشونت در بازی در دسترس عموم قرار گرفته و به همین علت میتوان دریافت که
خانواده های زیادی از این گونه بازی ها برای فرزندان خود تدارک میبیند
غافل از این که این مجموعه بازی حاوی مضمونی بسیار ضد دینی و ترویج تفکرات
پاگانیستی است که در نوع خود قابل توجه است!
ادامه مقاله در ادامه مطلب
پرسش :
هدف از خلقت انسان از دیدگاه قرآن و عقل چه میباشد؟
پاسخ :
در پاسخ توجه به چند نکته ضروری است:
۱٫ هدف فاعل یا هدف فعل: یکی از مسائل اساسی که همیشه برای بشر مطرح بوده و
هر انسان عاقل و متفکر پیوسته در اندیشه پاسخ به آن است، هدف زندگی است،
یعنی انسان برای چه آفریده شده، برای چه زندگی میکند.
سوال «هدف از خلقت چیست» یک وقت به این معناست که هدف خالق از خلقت چیست،
یعنی خالق چه انگیزهای دارد و چه چیز عامل و باعث و محرّک او برای خلقت
است، این چیزی است که خلقت نمیتواند باین معنا هدف داشته باشد، این مستلزم
نقص و کمبود فاعل (خداوند) است. یعنی این گونه هدفداری تنها در فاعلهای
بالقوه و در مخلوقات صادق است، و در خالق هستی، یعنی خداوند، مورد و مصداق
ندارد؛ چون اینگونه هدف داشتنها برمیگردد به استکمال یعنی فاعل با کار
خود میخواهد به چیزی و کمالی که ندارد برسد.
ولی یک وقت هدف فعل مطرح است، زیرا هر کاری را که در نظر بگیریم این کار
بسوی هدف و کمالی است و برای آن کمال آفریده شده تا به آن برسد،[۱] مانند
گیاهی که از زمین میروید و شروع به رشد و فعالیت میکند، و به سوی کمال
پیش میرود. این غایت فعلی است. آنچه در این پاسخ پیگیری میشود همین
معنای دوّم است:
من نکردم خلق تا سودی کنم
لیک تا بر بندگان جودی کنم
۲٫ غایت در خلقت انسان به اینکه ماهیت انسان چیست برمیگردد؟ و در
انسانها چه استعدادهایی نهفته است، و برای انسان چه کمالاتی امکان دارد؟
هر کمالاتی که در امکان انسان باشد باید بحث شود، انسان برای آن کمالات
آفریده شده است. بشر به این مقدار میفهمد که انسان برای رسیدن به کمال
آفریده شده است، اما کمال انسان در چیست؟ برخی کمال انسان را در برخورداری
هرچه بیشتر از لذائذ مادّی می دانند، و اصالت های اجتماعی کمال انسان را در
برخورداری دسته جمعی از مواهب طبیعی، اما گروهی کمال انسان را در ترقیات
معنوی و روحانی که از راه ریاضتها و مبارزه با لذائذ مادّی حاصل میشود می
بینند، و عدهای هم کمال را در ترقی عقلانی که از راه علم و فلسفه حاصل
میشود می دانند.[۲]
حال باید برای رسیدن به پاسخ مطلوب سراغ عقل، این حجت باطنی و درونی خدا و قرآن این کتاب الهی، و تأمینکنندة سعادت بشری رفت.
الف: هدف آفرینش از دیدگاه عقل
از نظر عقلی آفرینش نوعی احسان و فیض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممکن
است؛ یعنی آنچه امکان خلق شدن دارد، خداوند از خلق کردن آن بخل نمیورزد و
دریغ نمیکند، چنین آفرینشی «حُسن ذاتی دارد» و قیام به چنین فعلی که ذاتاً
پسندیده است، جز آن که خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا
نشانه جود و فضل اوست. خداوند متعال همان طور که واجب بالذات است، واجب من
جمیع الجهات است، و لذا محال است که موجودی قابلیت وجود پیدا کند و از
ناحیة او افاضه وجود نشود و امساک گردد.[۳] از نظر عقلی هر موجودی که امکان
خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و کمال میکنند، آفرینش جهان در
واقع پاسخ به این امکان و درخواستهای طبیعی و ذاتی اشیاء است.
خداوند وسایل کمال هر موجودی را در اختیار او میگذارد و ارادة حکیمانه او
بر این قرار گرفته که موجود تا موجودات به صورت طبیعی و جبری به سوی کمال
خویش حرکت کند، در حالی که ارادة حکیمانه او در برخی موجودات چون انسان بر
این تعلق گرفته که از طریق اختیار و آزادی، کمالاتی را کسب نماید.
از نظرگاه عقل اساساً اصل آفرینش یک گام تکاملی عظیم است، زیرا چیزی را از
عدم به وجود آوردن، و نیستی را هستی دادن، و صفر را به مرحلة عدد رساندن
است، تمام برنامههای دینی و الهی بعد از گام اول در ادامه و راستای همین
مسیر، و پی نمودن راه تکامل میباشد.[۴]
ب: هدف آفرینش در قرآن: قرآن با بینشی عمیق، سرنوشت نهایی و هدف از آفرینش
انسان و حتّی جهان را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و مقصد و مقصود مشخصی
را برای آفرینش بیان نموده است. چرا که آفرینش این جهان بزرگ و خلقت موجود
عظیمی به نام انسان، نمیتواند بدون هدف و باطل باشد. قرآن کریم میفرماید:
«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا
تُرْجَعُونَ؛ آیا میپندارید که شما را بیهوده آفریدهایم و به سوی ما باز
نمیگردید؟»[۵]
یا در جای دیگر در ارتباط با کل نظام هستی میفرماید: «یَتَفَکَّرُونَ فِی
خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.» حال
این سؤال رخ مینماید که این هدف از نظرگاه قرآن کریم چیست؟ قرآن کریم برای
آفرینش انسان اهدافی را بیان نموده است که برخی از آنها اصلی، برخی تبعی و
ابزاری، و برخی به منزلة نتیجه میباشد. از این میان میتوان به موارد زیر
اشاره نمود:
بقیه مقاله در ادامه مطلب
پینوشتها:
دانلود مجموعه نرم افزار موبایل ویژه ولادت امام زمان (عج) :وبگاه دژبان نرم افزار مذهبی موبایل و رایانه به مناسبت ولادت امام زمان علیه السلام مجموعه نرم افزار های ویژه موبایل را در اختیار کاربران محترم سایت قرار میدهد .این مجموعه دارای ۱۶ نرم افزار موبایل به نام های : ۱- نرم افزار انتظار ۲- نرم افزار دانستنی هایی در باره ی امام زمان علیه السلام ۳- نرم افزار در فجر ساحل (امام غائب علیه السلام و دنیای آینده از نظر شیعه) ۴- نرم افزار زنان در حکومت امام زمان علیه السلام ۵- نرم افزار شفا یافتگان (بوسیله امام زمان علیه السلام) ۶- نرم افزار صحیفه مهدی ۷ – نرم افزار فرهنگ الفبایی مهدویت پیرامون حضرت مهدی (عج) ۸ – گفتار امیرالمومنین علیه السلام در شناخت امام و حوادث آخر الزمان (نقد خطبه البیان) ۹ – نرم افزار گفتمان مهدویت ۹- یاد مهدی علیهالسلام ۱۰- نرم افزار مهدویت از منظر امام باقر علیه السلام ۱۱- کتاب مهدی منتظر (علیه السلام) در نهج البلاغه ۱۲- کتاب نوید قران درباره ی امام مهدی علیه السلام ۱۳ – کتاب ویژگیهای حضرت امام مهدی علیهالسلام(چکیده الخصائص المهدیه) و … است . برای دانلود این مجموعه نرم افزار بصورت یک جا با حجم تقریبا ۵ مگابایت از لینگ مستقیم زیر استفاده کنید .
پینوشتها:
دانلود تفسیر المیزان نسخه ۲ رایگان ( جاوا – برای موبایل) :
دانلود نرم افزار قرآنی موبایل : یکی از ویژگیهای مهمی که باعث برتری
کتاب تفسیرالمیزان بر دیگر کتب تفسیری شده است، شیوه و سیره تفسیری علامه
طباطبایی در سرتاسر این کتاب ارزشمند است که از آن به تفسیر قرآن به قرآن
یاد میشود و در نوع خود، کمنظیر یا حتی به تعبیر برخی بینظیر است.
شیوهای که علامه در تفسیر شریف المیزان از آن بهره گرفته، شیوه تفسیر قرآن
به قرآن است یا همان تفسیر آیات به آیات. بدین معنا که قرآن را با خود
قرآن تفسیر میکند. این شیوه هر چند میان مفسران چنان که گفته شد، کمنظیر
یا بینظیر است .
تفاوتهای نسخه ۲ المیزان نسبت به نسخه ۱ :
۱٫ قسمت جستجو :
در نسخه ۲ قسمت جستجو خیلی بهبود پیدا کرده و شما راحت می تونید کلمه
خودتون رو خیلی سریع پیدا کنید ، در حالی که در نسخه ۱ اینطور نبود و
جستجوی خیلی ضعیفی داشت ( در ضمن قسمت جستجو در نسخه ۲ بصورت فهرستی از
کلمات هستش که در عکسهایی که پایین گذاشتم می تونید ببینید )
۲٫ نسخه ۲ برای گوشیهای تاچ اسکرین ( گوشیهای صفحه لمسی ) گزینه مناسبی هست و برای این کار گزینه های خاصی قرار داده شده .
۳٫ در نسخه ۲ تمامی
متن قرآن رو اعراب گذاری ( نشانه گذاری ) کردیم . مثلا در نسخه ۱ متن
اینطور بود :بسم الله الرحمن الرحیمکه در نسخه ۲ به این شکل اون رو ویرایش
کردیم : بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
۴٫ در نسخه ۲ می
تونید برای بالا و پایین رفتن در متن از کلیدهای صفحه کلید گوشی استفاده
کنید ( مثلا عدد ۲ برای بالا رفتن در متن ، عدد ۸ برای پایین رفتن و … )
۵٫ همونطور که
دوستان می دونن در نسخه ۱ تفسیر به ۲ قسمت تبدیل شده بود ، قسمت اول ۱۰
جلد اول و قسمت دوم ۱۰ جلد دوم تفسیر المیزان که برای بعضی از دوستان
ناخوشایند بود ولی در نسخه ۲ کل ۲۰ جلد این تفسیر در یک فایل قرار دارد .
۶٫ یک امکان جالب
که به این نسخه اضافه شده ، اینه که می تونید مقداری از متن رو بصورت SMS
به دوستان خود ارسال کنید . به این شکل که در متنی که هستید ، اگر کلید
شمار ۳ رو بزنید ، می تونید مقداری از متن و یا کل متن در حال نمایش رو
بصورت SMS یا E-mail ارسال کنید .
۷٫ یکی از امکانات
دیگه اینه که وقتی در متن باشید ، و کلید ۱ رو یکبار بزنید ، خود به خود و
بصورت خط به خط نرم افزار متن رو برای شما نشون میده ( یعنی کم کم و
بصورت اتوماتیک و بدون فشار دادن کلیدی ، متن به پایین انتقال پیدا می کنه
)
المیزان فیتفسیر القران مفصلترین و مهمترین تألیف استاد علامه، شادروان سید محمد حسین طباطبایی است. اصل این تفسیر به عربی، در ۲۰ جلد نوشته شده و تألیف آن در رمضان ۱۳۹۲ به پایان رسیده است. ترجمه فارسی این اثر بالغ بر ۴۰ جلد است.
فهرست مربوط به ترجمه ۴۰ جلدی فارسی را آقای میرزا محمد به نام مفتاح المیزان در ۳ جلد تدوین کرده است. فهرست دیگر تدوین آقای الیاس کلانتری است که ۲ روایت دارد. روایت اصلی آن عربی است و برای اصلالمیزان تدوین شده و دلیل المیزان نام دارد. دیگری که در واقع ترجمه آن است بر وفق مجمعالبیان طبرسی و مطلقاً یکی از چند تفسیر عمده و اساسی قرون جدید است.
علامه طباطبایی، رضوانا… علیه، اساس کار خود را بر قاعدة متین تفسیر قرآن به قرآن، قرار داده اند. ویژگی دیگر تفسیر المیزان در این است که به روایت یعنی نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم و صحابه و ائمه معصومین، اعتنا و اهتمام تمام نشان داده و در ذیل هر بخش از تفسیر، پس از نقل آیات و توضیح لغوی و ادبی و بیان مراد هر آیه با شیوه «قرآن به قرآن» فصلی تحت عنوان «بحث روایی» به نقل و نقد روایات از منابع خاصه و عامه اختصاص دادهاند و شأن نزول آیات را غالباً در همین بخش آورده اند. تدوین المیزان از ابتدا تا انتها از یک الگوی ثابت و سنجیده پیروی میکند به این شرح که ابتدا چند آیه از یک سوره میآید بعد از آن، بخشی تحت عنوان بیان یا بیان آیات که به گفته خود استاد در مقدمة تفسیر، به یک یا چند موضوع از این موضوعات هفتگانه میپردازد:
۱- معارف و حقایقی مربوط به اسماء و صفات خداوند.
۲- اطلاعات مربوط به افعال خداوند
۳- مسائل مربوط به کلیات عالم
۴- دانستنیهای مربوط به انسان قبل از دنیا
۵- دانستنیهای مربوط به انسان در دنیا
۶- دانستنیهای مربوط به انسان بعد از دنیا
۷- معارف مربوط به اخلاق انسانی
غالباً مسائل لغوی و ادبی در همین بخش یعنی ابتدای «بیان آیات» مطرح می شود. سپس بخش نقل و نقد احادیث و اخبار تحت عنوان «بخشی از نظرروایتی» یا بحث روایت پیش میآید و از کتب حدیث و تفسیر عامه و خاصه، احادیث مربوط به موضوع، نقل و در اطراف آنها بحث میشود. سپس در مرحلة سوم بحثهای مناسب کلامی، فلسفی، علمی و یا مربوط به علوم قرآنی نظیربحث در باب اعجاز بطور مطلق و بیان وجوه چندگانهی اعجاز قرآن یا جبر و تفویض و یا شفاعت و محکمات و متشابهات در میان میآید.
مشکل نسل نو دو چیز است :
۱- غفلت ۲-شهوت
راه تعلیم، راه حکمت، راه تزکیه «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ»، راهش… آن کسی که ما را ساخته حق دارد به ما بگوید چه کن و چه نکن. چه کن و چه نکن؟
اسلام میگوید: ازدواج زود.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی درس هایی از قرآن، حجت الاسلام قرائتی در سخنان پنجشنبه شب خود در تلویزیون به سن ازدواج جوانان اشاره نموده و گفت: حالا جامعهشناسان، روانشناسان، هرچه میخواهند بگویند، بگویند. اینها یک پشه هم خلق نکردند. آن خدایی که ما را خلق کرده گفته سن ازدواج این است. دختر باید زود ازدواج کند. رسم نیست، باسمه تعالی رسم غلط است. دخترعموها، دختر خالهها…. هنوز در دانشگاه ما کسی ازدواج نکرده. اینها چه دلیلی میشود؟
حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: آن کسی که تو را آفریده میگوید: سن ازدواج این است. اینطور نیست که ما حالا باسواد هستیم حرفهایمان، اینقدر باسوادها کارهای غیر حکیمانه میکنند. من گاهی خندهام میگیرد، میگویم: مدرسه دختر و پسر از هم جداست. راهنماییها که هنوز شهوت ندارند، از هم جداست. دبیرستانیها که شهوتشان شکوفا میشود، آنها هم از هم جداست، دانشجو که شهوتش گر میکشد، مختلط است.
آنوقت خنده این است که یک مشت دکتر در یک اتاق نشستند، من از این دکترها خندهام میگیرد. اسمش را اسلامی کردن دانشگاه میگذارند. دختر و پسر را قاطی هم کردند، در اتاق نشستند موز میخورند.
میخواهند دانشگاه اسلامی کنند. راست میگویید یا دروغ؟ آخر زشت است که آدم خودش را سرکار بگذارد. آدم مردم را سرکار بگذارد بد نیست. این آقایان خودشان، خودشان را سر کار گذاشتند. صبح دخترها بیایند و عصر پسرها بیایند. چه میشود؟ مگر یک جاهایی که واقعاً استادش نایاب است، اضطرار است. چه اشکالی دارد. آنوقت دخترها اگر خودشان باشند، میتوانند چادرشان را هم بردارند، روسریشان هم بردارند. لباس مشکی هم لازم نیست بپوشند. لباس سفید بپوشند راحت راحت هم باشند. همه خانم هستند دیگر. چه اشکالی دارد؟
اینکه دختر و پسر را قاطی هم میکنیم، بعد در تلویزیون بحث میگذارند رابطه دختر و پسر، آقا من راحت به شما بگویم. چون من با کسی رودروایسی ندارم. حرفهایم را هم احدی یاد من نداده. همه از قرآن و حدیث است. رابطه دختر و پسر حرام است. یا ساعت اول حرام است یا بعد از چند دقیقه به حرام کشیده میشود.
یک کسی میگفت: امام خمینی گفته، گفتند: بابا امام خمینی نگفته، گفت: حرف حسابی است بعداً خواهد گفت. یعنی هر حرف حسابی را… به او گفتیم: بابا امام خمینی چنین حرفی نزده است. گفت: حرف حسابی است. بعداً خواهد گفت. حالا او در حق است در باطل هم اینطور است.
حجت الاسلام قرائتی در پایان خاطر نشان کرد: رابطه دختر و پسر حرام است. شوخی هم نداریم. حالا ما خواهر و برادریم. با گفتن خواهر و برادر انسان خواهر و برادر نمیشود. ازدواج را باید تلاش کنیم، قوهی قضاییه بخشی از پولهایش، نیروی انتظامی بخشی از پولهایش، قوای مسلح بخشی از پولهایش، دانشگاه بخشی از پولهایش، بسیاری از پولهایی که ما خرج میکنیم اگر این مسأله ازدواج را راه بیاندازیم، دو سوم، اینکه میگویم حدیث است. حفظ دو سوم دین نسل نو مربوط به شهوت است.
مشکل نسل نو ما دو چیز است: غفلت، شهوت.
دوای غفلت نماز است، دوای شهوت همسر است. خلاص!
کسی که تشنه است آب میخواهد. حالا راست او برقصید. ممکن است در یک لحظه تشنگی از یادش برود، رقص تو را ببیند. دوباره میگوید: آب. باز دوباره یک تمبک میزنی، باز میگوید: من تشنه هستم. تو برای من تمبک میزنی؟! کنسرت و نمیدانم فرض کنید که اردو و کامپیوتر و خطاطی و مسابقات و اینها همه تمبک زدن راست تشنه است. ممکن است در یک لحظه این را از تشنگی منصرف کنی اما دوباره برمیگردد میگوید: تشنه هستم.